fredag, september 22, 2006

Respect Herr Gårman

Förbjudet att köra på Espen idag på moron påväg till jobbet och oj så skönt det var! Inga stressande bilar och med det inga stressande människor så jag tog mig friheten att gå mitt på körbanan och njuta av en stunds tystnad mitt i stan. Jag var dock den enda som tyckte att jag kunde reclaim the street de fem minuter det tar från Skillnaden till Fabiansgatan och då en borttappad lastbil försiktigt drog en U-sväng då den märkte vad den höll på med så stod alla fotgängare snällt på trottoaren och väntade att den kört förbi. Det hela verkade på något sätt lite lustigt; här hade en av stadens huvudgator för stunden vigts åt fotgängarna men alla använde sig ändå av den mera traditionella trottoaren och lät 'regel-brytaren' dvs. lastbilen bestämma deras takt. Det är ingen tvekan om saken - det är bilen och inte fotgängaren som rular över den här staden.

Vi har vant oss vid att stå och trängas vid övergångsstället, hoppa undan då bussen kommer fräsande och att andas in avgaser då vi rör oss i centrum. Det är inte många gator som enkom är till för oss som rör oss till fots och allt som oftast måste man ta hänsyn till bilerna även där. Trafiken kan vara ett enda kaos och bidrar till i alla fall min dagliga stressnivå på ett markant sätt. Alla sätt att minska på (den ibland helt onödiga) trängseln borde tas emot och det är nu vi på allvar ska överväga Centrumtunneln. Japp, den kostar en massa pengar, men i längden tror jag absolut att det är det mest lönsamma för trivseln.

Trafiken utanför kontorsfönstret är inte ett dugg lättare idag än den var igår. Kanske nästa gång ordna bilfri dag på en annan veckodag än fredag, då alla vill köra till cittaren och shoppa mat och sedan direkt till lande. Kanske i alla fall NÅGON sku lämna bilen hemma då!

Inga kommentarer: