tisdag, maj 03, 2011

Regeringsbildning

Jyrki Katainen har nu officiellt skickat frågor till alla riksdagspartier och väntar (spänt?) på svar. Frågorna är egentligen inte så många och inte heller särdeles spännande.

Ett exempel: "Oletteko valmiit hyväksymään Suomen jo tekemien sitoumuksien loppuunsaattamisen euroalueen sekä Suomen vakauden, talouskasvun ja työllisyyden turvaamiseksi?". Eller "om du svarar nej på den här frågan - så vet du väl att du är ute".

Jag tycker inte ännu heller att Sannfinländarna har något i regeringen att göra. Faktiskt så tycker jag att de inte har något i riksdagen att göra heller.

Rasism och rasister ska inte tolereras.

Då det gäller SFP:s regeringsmedverkan så kommer vi att få 10+ i Katainens prov. Jag förstår absolut argument som "om vi någonsin har behövts i en regering så är det i den här" och "enbart i regeringen kan vi verkligen arbeta för att bevara Finland tvåspråkigt" men ändå tar det mig emot att mitt parti skulle sitta i samma båt som Timo Soini.

"Regeringsprogrammet avgör". Absolut! Men avgör gör även det arbete som görs i riksdagen.

1 kommentar:

llaurén sa...

Äh. Nu har Katainen rott och hopat i snart en månad. När ska Halonen ryta till och säja att nu fan ska ni börja jobba tillsammans eller så väljer jag Soini till ny sonderare?