måndag, januari 29, 2007

Insändare i Hbl 20.1

Mera gymnastik i skolan

Vårt utbildningssystem är väl prisat och anses som en av Finlands starka sidor i internationella jämförelser. Bra så, men samtidigt som vi jublar över det här så bör vi inte glömma att titta på hur detta i praktiken uppnås.

Målet med vår grundskoleutbildning ska inte vara att klara oss bra i Pisa-jämförelser utan snarare det att barnet trivs i skolan. Så som det är nu ses skolgången för många som ett nödvändigt ont och det att barnet inte vill gå till skolan viftas bort istället för att funderas över. Eleverna borde ges mera utrymme att själva forma sin skoldag och större satsningar kunde göras på eftermiddagsverksamhet i skolans utrymmen. Om eleverna vill bli kvar och spela korgboll i gymnastiksalen då skoldagen slutat, så borde dessa ges en möjlighet till det. I och med den senaste läroplanen så introducerades ett nytt ämne i grundskolan nämligen hälsokunskap. Varför tvinga eleven att sitta vid skolbänken och lära sig om att leva hälsosamt istället för att visa hur detta går till i praktiken på t.ex. gymnastiktimmen? Problemet är inte nödvändigtvis det att ungdomar äter för mycket godis utan det att de inte ges en möjlighet att göra sig av med all extra energi.

Så länge det är föräldrarna som köper maten hemma är det svårt att ändra på ett barns kostvanor men fortsatta nedskärningar på skolgymnastiken kan inte motiveras med att den är mera tävlings- än motionsinriktad. Varje skoldag bör innefatta åtminstone ett sk. kreativt ämne. Det är minst lika viktigt att ge barnet en möjlighet att rita/sy/snickra/springa som det är att lära denne alla Europas huvudstäder.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så talar en riktig handbollsspelare. Rektorn hurrar för oss hurrare!