måndag, mars 14, 2011

Nej till trängselavgifter

Kommunikationsministeriets arbetsgrupp ser positivt på införande av trängselavgifter i huvudstadsregionen (Hbl 2.2) men före beslut fattas finns många frågor som måste utredas ordentligt.

Förutom att avsikten med att införa trängselavgifter bygger på ekologiska grunder är motiven likaväl ekonomiska. Då trängselavgifter infördes i Stockholm 2007 fattades beslutet av Sveriges Riksdag och den skatt som där uppbärs så är statlig. Samma förverkligande planeras i vårt land. Frågan är om det är riksdagen som ska fatta beslut som berör Helsingfors centrum och om staten ska vara den part som gör vinst.

För att i allt högre grad dirigera trafikanter till kollektivtrafiken samt cykel- och promenadvägar måste kollektivtrafiken bli billigare. Fler tvärgående linjer behövs och antalet turer per linje måste öka. Därtill måste anslutningsparkeringen utvecklas och effektiveras. I dagsläge finns alltför få parkeringsplatser i anslutning till metro- och tågstationer. Privatbilism måste i allt högre grad tas i beaktande redan vid planerings- och byggnadsskedet av nya metrostationer.

För att kunna bevaka in- och utkörning från centrum har föreslagits att bilarna förses med gps-apparater. Det är skäl att på förhand diskutera hur individens rättigheter att röra sig fritt utan myndigheters insyn kan garanteras ifall man går in för att kontrollera bilisterna med hjälp av gps-teknik. De stora vinnarna vore utan tvivel apparattillverkarna och bilverkstäderna som installerar apparaterna. Även för utsocknes bilister som inte regelbundet besöker Helsingfors centrum måste överskridande av gränser ske utan tidskrävande tilläggskostnader så som hyrning eller lånande av gps-apparater.

Införandet av trängselavgifter betyder ökad byråkrati och stora kostnader. I Stockholm blev de verkliga kostnaderna för uppbyggandet av systemet mångfaldigt dyrare än beräknat. Istället för att investera i ett dyrt system med trängselavgifter borde vi satsa alla resurser på att förbättra kollektivtrafiken.

Insändare i HBL 14.3.2011

2 kommentarer:

llaurén sa...

Vi är en typfamilj, du vet den där med två föräldrar, en av vart kön, två barn och egnahemshus i Esbo. Våra ungar går i skola i Helsingfors, den äldre på andra klass och den yngre i lekis. Alltså blir det att transportera ungarna till och från skolan, varje vardag. Medelst bil.

Och det tycker jag är trist <-- ersätt i huvudet med nåt politiskt inkorrektare adjektiv

Varje dag står jag i samma morgonstockning på Åboleden och varje eftermiddag står frun i den på väg hem. Och svär i tysthet. Skulle vi ta bussen tog det ännu längre -- Reittiopas estimerar 50..54 minuter utan trafikstockning -- vilket är ungefär hälften av vad det tar med bil. Och bättre blir det väl inte då ungarna börjar ta bussen själva.

Så först av allt vill vi ha vettiga bussförbindelser. Sen kan vi börja tala om trängselavgifter. Vilka jag ändå motsätter mej.

Jag har jobb i Esbo men kunder lite här som var. Ibland behöver jag åka och titta in till dem. Alltså skulle jag tro att Firman kompenserade mina trängselavgifter på samma sätt de nu kompenserar bruket av egen bil. Samma torde gälla många andra som till arbetet behöver korsa tullgränsen. Samma mängd bilar. Vad har vi vunnit?

Om nu problemet är trängseln, så lös nu det problemet först.

Johanna Sandberg sa...

exakt Robin ! !