onsdag, februari 29, 2012

Presidentvalsdagbok

Ombads av HBL att dokumentera presidentkampanjens sista dagar:

FREDAG 20.1

Svårt att tro att det är sista vardagen innan valet! Börjar dagen med att sköta praktiska saker som att kolla materialläget (ännu några lådor choklad kvar!) och hur många volontärer som sagt att de ställer upp vid Tre Smeder fredag-lördag. Passar på att uppdatera Evas Facebook med ett foto från torsdagens kampanj som visar en kandidat med mycket snö på kläderna men på gott humör! Att göra kampanj i januari betyder många lager kläder och kalla fötter men de sista dagarna kommer vi ändå att satsa på att synas ute vid Tre Smeder. Där går mycket människor förbi och väljarna är också vana vid att det i valtider finns partifolk på plats och de kan komma efter material och tala en stund. Det snöar riktigt ordentligt idag så jag väljer att inte blåsa upp ballonger. Lite synd men kan inte hjälpas; heliumballonger och snöslask går inte ihop. Uppslutningen kring valtältet är god och åtta liter varm saft går åt i ett huj.

Presidentkandidaten själv ska spendera kvällen på opera så jag passar på att fara till Ishallen på match. Det blir en hel del snack om presidentvalet i pauserna men vänner och familj är vana och diskuterar och funderar gärna!

LÖRDAG 21.1

Tidig väckning för att fara till partikansliet för att koka varm saft inför dagens kampanj. Vädret är ganska okej, skönt att det inte blåser! Vid Tre Smeder har Samlingspartiet och Sanfinnländarna redan satt upp sina tält. Samlingspartiet hann ta den bästa platsen medan Sannfinnländarna har ställt sig i vägen för att jag ska komma med bil ända fram. Blänger lite argt på dem då jag släpar vårt tält till rätt
plats. Eva kommer själv att vara på plats kl.12 och några minuter innan börjar människorna samlas vid vårt tält. Märta Tikkanen har kommit för att göra kampanj för Eva och jag hinner tala en stund med henne vilket gör mig glad. En annan inflytelserik kvinna Eeva Ahtisaari dyker upp och även president Martti Ahtisaari är på plats. Fru Ahtisaari menar att ”hon drog mannen med för att göra kampanj”
samtidigt som hon tar en korg med Eva-choklad och går ut i folkvimlet.

Nu har vi mycket gäng på plats vid kampanjtältet och Eva talar med människor och skriver autografer. Det är roligt att se att kandidaten har så mycket energi kvar och hela kampanjteamet peppar varandra och jämför hur många broschyrer de delat ut idag. Jag passar på att gå in en stund och äta lite och koka mera varm saft. På väg tillbaka till Tre Smeder tar jag också med ett stort knippe ballonger. Senare under
dagen dyker Lenita Airisto upp för att visa sitt stöd för vår Eva. Hon är oklanderligt klädd och får en och annan förbipasserandes huvud att vända. Lenita Airisto har tidigare i kampanjen menat att ”varför skulle vi kvinnor rösta på en gammal och grå man då vi har en fräsch kvinna som alternativ!” och jag kan inte låta bli att hålla med henne.

Det är också många som har kommenterat hur ung och snygg Eva är, nästan för ung och för snygg. Många menar att hon borde ställa upp om sex år istället och att de då skulle rösta på henne. Det som förvånat mest är alla kommentarer om Evas utbildning samtidigt som ingen noterar att det även finns andra kandidater som saknar magisterexamen.

Det sista vi gör på lördag är att samlas i kampanjbyrån på Tuppens torg för fisksoppa och kinuskitårta. Eva sitter i mitten av bordet med volontärer och familj runt sig och talar om kampanjen. Hon säger att hon inte ångrar någonting och att valrörelsen varit fin. Min känsla är precis den samma: jag ångrar inte en sekund att jag ställt upp i Eva Biaudets valkampanj; Eva är en fantastisk kvinna och en kvinna jag tror på och jag skulle göra det igen, när som helst.

SÖNDAG 22.1

Hade svårt att få sömn natten innan men vaknar ändå utan problem och med en massa fjärilar i magen. Eftersom det kommer att bli en lång dag så passar jag på att åka ut till Solvalla för att följa med finalerna i finska cupen i handboll och kör sedan snabbt hem för att först gå och rösta och sedan klä om inför kvällens valvaka. Det dyker upp mycket människor till Scandic Simonkenttä och stämningen är minst sagt
nervös men ändå uppsluppen. Många har fått bra respons gällande Evas TV-framträdanden den sista veckan och det finns en känsla av att det sista kampanjarbetet kan ge resultat. Såklart är besvikelsen stor då siffrorna och resultaten börjar komma in från landet men den övergripande känslan är ändå att vi gjort allt vi kunnat. Den här gången nådde vi inte ända fram men det kommer nya val och nya valkampanjer. Och då är vi med igen!

Inga kommentarer: