tisdag, juni 20, 2006

bra jussi

aaaahh, int kan man ju klaga! Två dagar och 6 timmar jobb kvar innan sommarens höjdpunkt (nypotatis, sill och snaps) tätt följd av sommarens goda tvåa till höjdpunkt dvs semestern. Då det är såhär vackert och varmt ute är det ju lite synd att sitta inne på ett dammigt kontor och det är ungefär den här tiden på året som jag förbannar mig över att jag inte istället blev lärare. En god vän till mig påpekade att det enda som får honom att fortsätta som jumppalärarare, trots otaliga nervsammanbrott och några gråa hår, är just den långa lediga sommaren.

Med tanke på hur kallt det brukar vara i landet så kunde man med fördel fundera på olika lösningar som kunde ge oss större förutsättningar av att sen njuta av solen då den sist och slutligen visar sig. I skolorna har tanken om att vårterminen skulle fortgå till midsommaren och höstterminen sparka igång i september dryftats och idén ter mig inte alls så pjåkig. Barnen kunde då ges en bättre möjlighet att, på våren, vara mera ute och till exempel på biologilektionen konkret gå och titta på blommorna som finns på bild i boken och i synnerhet de kreativa ämnena som jumppa och tecka kunde med fördel flyttas utomhus då möjligheten finns. Också med tanke på föräldrarnas sommarledigheter, som ju oftast tas ut just efter midsommaren, kunde en längre vårtermin vara vettig.

Läraren kommer nu med argumentet att vårterminen redan nu är jättelång och att de flesta är så slut då betygen äntligen delats ut att de inte hade orkat en dag till. Här kan jag passa på att lyfta på hatten åt hela lärarkåren som säkert har ett av de tyngsta jobben i landet. Nu minns man ju ännu hur man inte helt varje dag var den mest exemplariska gällande sitt beteende i klassrummet eller ute på rasten och hur svårt det var att förstå att läraren bara ville ens bästa.

Eftersom jag har har påkänn att min chef på det här privatägda småföretaget inte skulle ha någon förståelse över min önskan om ett par veckor till (helst betald) semester så får jag väl fortsätta att avundas läraren, och samtidigt väl unna henne den långa sommaren!

Inga kommentarer: