onsdag, juni 21, 2006

Helsingfors Eastend

Att Sibbo plötsligt skulle bli Helsingfors är en ganska stor grej. Därför blev jag mycket förvånad och isynnerhet besviken då jag lyssnade på den här stadens beslutsfattare idag på stadsfullmäktiges möte där det applåderades och gratulerades till det lyckade draget; att tvångsinkorporera inte bara en del, utan en stor del av Sibbo. Taltur efter taltur användes till att måla upp bilden av ett historiskt ögonblick och hur det inte tagits ett viktigt beslut i den här storleken på trettio år. Inte bara en utan till och med två ledamöter jämförde situationen till Berlinmurens fall! Absurt!!!!

Om det här är det viktigaste beslut som fattats i Helsingfors stadspolitik på trettio år så är jag orolig. Var är alla beslut om medborgarens välmående i en stad som kunde behöva lite mera fokusering på den struktur som redan finns här? Tror man faktist att allt löser sig så fort vi fått skattebetalarna på Björnsö på rätt sida av ring trean?

Sfp blev ensam i försvarandet av den kommunala beslutsrätten och blev utskällda för att "inte tänka på Helsingfors bästa". Hela situationen fick mig till slut att se rött så jag gick ut ur salen. Jag är helt säkert inte den enda upprörda sfp:aren ikväll.

Inga kommentarer: