tisdag, november 28, 2006

Som kandidat

Som kandidat i riksdagsvalet är det mycket man får ta del av, människor man får träffa och tillställningar man får delta i. Hittills har det för oss arrangerats en hel drös utbildningar, i allt från hur skriva insändare och vilka färger som klär en bäst till hur energiproduktionen ser ut i Finland idag. Jag hade möjligheten att åka till Bryssel tillsammans med tjugotalet medkandidater från hela landet där vi bekantade oss med Parlamentet, Kommissionen, NATO och några lokala finska kontor och samtidigt lära känna de människor man kommer att ha mycket gemensamt med under de kommande månaderna. Då jag har träffat kandidater från både det egna partiet och från andra har jag märkt att det inte egentligen finns någonting som definierar en riksdagsvalskandidat. Inget speciellt sätt att hälsa, att presentera sina åsikter på eller något kännetecknande i sätt eller karaktär. Det är en salig blandning människor som gör det här och däri ligger också charmen!

Det var länge ett dilemma jag hade, att tänk om jag inte är den rätta typen att vara uppställd i val och att jag kanske saknar något som absolut skulle behövas. 'Varför just jag?' är frågan som säkert många potentiella kandidater ställt sig själva och ett till 100% rätt svar finns helt enkelt inte. Alla har någonting att ge och det viktigaste är sist och slutligen den egna viljan.

Det börjar närma sig känns det som. Efter Julen vore det skäl att sparka igång på allvar och innan dess finns det ännu en hel del ogjort. Små saker som att fylla i ett enkelt formulär med några frågor om ens kandidatur kan ta ett par timmar i anspråk att fundera på. Som tur är jag inte helt ensam med allt jobb och därför vill jag ren nu passa på att tacka Anna Alenius (min kampanjchef) för att hon orkar och vill ta del av alla små detaljer som ska fixas och dessutom ger mig en push i rätt riktning med jämna mellanrum. Tack Anna och tack också alla andra som redan i det här stadiet gett sitt stöd till mig och min kandidatur!! Som kandidat känns det här alldeles otroligt viktigt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Knytte,

spannande att lasa harifran Skotland om dina asikter och tankar, OCH att du staller upp i valet! Fantastiskt! Jag skall se till att hinna rosta aven denna gang. :-)

Lycka till med din kampanj och njut av borjan av din nya karriar!

Varma halsningar fran soliga Edinburgh!

Linda