torsdag, maj 31, 2007

Halvpositiv diskriminering

Jaha, så var det slut rökt. Vet inte om jag ska vara arg eller lättad över det beslut som nu har gjorts för mig dvs. no more kaffe + cigg inomhus. Såhär en varm försommarkväll stör detta mig inte så mycket (bra tajmat politikerna) men får se hur det ser ut i februari. Kommer ännu flera att börja röka hemma och inomhus och inte gå till baren mera eller har de flesta helt slutat röka tills dess?

Ryktet säger att då gänget slutade röka på krogarna i Stockholm så luktade det då inte mera cigarettrök utan snarare svett och prutt. Något att se framemot isynnerhet på platser som Lostarens källare och Kunckuns dansgolv. På tal om kunckun så har väl några barer och nattklubbar fått respit och tvingar inte rökarna ut på gatan eller in i glasburar helt ännu. Förstår inte riktigt logiken här, ska det sluta rökas så ska det.

Egentligen är jag emot detta rökförbud av den enkla orsaken att jag anser att det går emot min ideologi. Min ideologi går inte ut på att röka men min ideologi går ut på att om jag äger en bar så är det jag som ska få bestämma om man får röka där eller inte. Om man sen tycker att min bar är för rökig så får man gå någon annanstans, ingen tvingar ju någon att sitta och andas in andras tobaksrök, egentligen.

I Italien gick man in för att förbjuda rökning på ställen som serverar mera mat än dricka. Det låter ju helt vettigt: om gänget bara har kommit för att dricka så kan de gott få ta en cigarett. Här blev det ju nu någotslags underlig variant i stils med att man måste lämna ölen utanför glaskoppin då man vill ha sin nikotindos. För att inte rökarna blir och bo inne i koppin utan måste komma ut då de blir törstiga? Trust me, ingen stannar frivilligt inne i ett rökrum längre än nödvändigt.

I Norge har alla krogar mysiga och praktiska takterasser där man lugt kan bolma på under värmelampan och där i stort sett hela klientelet håller till. Lite svårt att implementera här i stan, husen är en aning högre än lilla byn i Norges trä trevåningshus. Terasser då, alla barer borde SÅ ha en. Det bästa på sommaren är ju att vara ute, isynnerhet om vädret tillåter det. Sen tycker jag att de som verkligen har en terass gott kunde få ha den uppe längre än till kl.22 vilket är det vanliga. Lite oljud mitt i sommaren mitt i stan efter klockan tie gör bara gott åt oss annars asociala finländare. Och Kaivos terass borde ABSOLUT få vara uppe längre; det blir alltid lika asigt sen då alla ska tränga in sig på en gång.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nog bara att sluta röka nu, knytte. ;)

h. Mattias

Johanna Sandberg sa...

Kan nog hända :) har ett par släktingar som sku vara mycket glada om jag gjorde de!