onsdag, maj 16, 2007

Insändare i Hbl 13.5

Införandet av vägtullar ingen lösning

I Helsingfors rör sig varje dag inte enbart de som är permanent bosatta här utan även flertalet besökare från andra delar av landet samt utomlands ifrån. Den infrastruktur som krävs för att upprätthålla en trivsam stadsmiljö utnyttjas inte enbart av helsingforsaren ensam och detta skapar vissa utmaningar unika för huvudstaden. Det är inte bara vi som använder oss av kollektivtrafiken, konserthus och gator men huvudansvaret för att allt detta upprätthålls och vårdas så ligger ändå hos oss helsingforsare.

Varje dag fylls infartslederna till Helsingfors av pendlare som antingen parkerar sina bilar i närheten av jobbet och fritidsverksamheten eller kör igenom staden för att nå sitt mål. Det är en självklarhet att dessa fordon ökar trycket på våra gator, smutsar ner luften och förorsakar köer och oljud. Så här är det i en storstad. Åtgärder som strävar till att minska den bilburna trafiken är alltid välkomna och västmetron är ett steg i rätt riktining. Istället för att ta bilen ända in till centrum så kommer det att vara möjligt att lämna den vid en metrostation och sedan, mera miljövänligt, ta sig till arbetet. För att detta ska fungera kommer det att behövas tillräckligt stora parkeringsplatser i samband med de planerade metrostationerna i Esbo samt att flera lokalbussar har sin hållplats här.

Smidiga trafiklösningar skapas inte över en natt och nya alternativ kräver sin smekmånad för att vi ska vänja oss vid dem. Det finns inga enkla lösningar och därför ser jag inte införandet av vägtullar vid stadens infartsleder som ett alternativ just nu. Detta alternativ skulle inte automatiskt lösa alla de problem som förknippas med privatbilism i en storstad utan kan i sin tur, enligt mig, eventuellt orsaka nya problem.

Vem är det som drabbas av morgonrusningen om inte den bilburne själv? Det är bilistens eget val att ta bilen men om alternativet är att gå femton minuter till närmaste busshållplats och sedan vänta i ytterligare femton på en överfull lokalbuss så är det förståeligt att så många väljer bilen.

Nej, satsa inte nu resurser på att bygga upp ett helt nytt system med vägtullar utan istället på att förbättra stadens kollektivtrafik. Metronätet kunde med fördel byggas ut avsevärt och i framtiden inkludera platser som Kaserntorget, Tölö, Brunakärr och varför inte Munksnäs. Lokalbussarnas turintervaller ska inte överskrida tio minuter och spårvagnen kunde gå ännu efter midnatt. Det är inte bara gläsbygden som behöver resurser för att uppehålla en konkurrenskraftigt kollektivtrafik. Staten ska nu ta sitt ansvar för huvudstaden och stöda kollektivtrafiken i Helsingfors.

Inga kommentarer: