tisdag, april 17, 2007

Liberal i Zagreb

Över veckoslutet hade jag turen att få njuta av det varma vårvädret vid lite sydligare breddgrader nämligen i Zagreb. ELDR (European Liberal Democrat Network) arrangerade sitt årliga Council Meeting som samlade politiker från hela kontinenten. Jag har en gång tidigare haft möjligheten att delta i en likadan tillställning då jag arbetade för Liberal International (ELDR's takorganisation) och tycker att det alltid är lika roligt att få komma ut lite och träffa likasinnade på ett internationellt plan. I Zagreb möttes allt från Kroatiens president, Rumäniens statsminister och lokala partiledare till svenska riksdagskvinnor, Anneli Jäätteenmäki och så Simon Ollus och jag från sfp. Diskussionerna kretsade på dagen bland annat kring den inflammerade situationen i Ryssland, under cocktailen om Kroatiens politiska klimat och under småtimmarna runt hur många öl en holländare egentligen kan dricka. Det är inte varje dag man har möjligheten att träffa liberala partikolleger från resten av världen, alltid en trevlig upplevelse!

På lördag blev jag sedan vald till viceordförande för Helsingforskretsen. Jag kunde tyvärr inte själv vara på plats på kretsmötet men tackar varmt för förtroendet! Det här är ett uppdrag som jag ser mycket framemot och tänker börja arbetet med ett särskilt sikte inställt på kommunalvalet och den kandidatrekrytering som så småningom kommer att köra igång. Jag är fullt övertygad om att vi kommer att göra ett bra val här i staden om vi lyckas presentera en kandidatlista som imponerar och övertygar. Det är ändå den enskilda kandidaten man sist och slutligen röstar på och målet är såklart att alla ska hitta sin hos oss.

På partistyrelsemötet idag gav vi vårt stadgeenliga ja till en regeringsmedverkan och jag gläds extra mycket över kulturministerportföljen. Nu har vi en ypperlig chans att satsa på mycket viktiga och nödvändiga satsningar inom idrott och bland annat musikexport. Jag vet inte hur mycket Steffi har gemensamt med sin företrädare men en flitig deltagare på alla slags musik- och idrottsevenemang hoppas jag att han blir. Börjandes nu från Eurovisionen. Varför inte till och med som prisutdelare? Jag kommer gärna med och överräcker blommorna till The Ark...

Inga kommentarer: